کوچینگ چیست؟ | Coaching | چرا کوچینگ شما را متحول می کند؟ | سیر تا پیاز کوچینگ

کوچینگ چیست؟ دکتر سیف

کوچینگ چیست؟ دکتر سیف


امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4]

این روزها حتما اسم کوچینگ به گوشتان خورده است، من دکتر حامد سیف، بیزنس کوچ، مشاور و مدرس حرفه ای کسب و کار در خدمت شما هستم تا به صورت ساده و شفاف شما را با مفهوم کوچینگ آشنا کنم.

کوچینگ چیست؟ بیزنس کوچینگ چیست؟

کوچینگ چیست؟ بیزنس کوچینگ چیست؟ دکتر سیف- کوچ کیست؟ دکتر حامد سیف.

اگر بخواهم فقط با یک جمله بگویم کوچینگ چیست؟ باید بگویم:

کوچینگ به افراد کمک می‌کند تا روی چیزی تمرکز کنند که اهمیت بیشتری برای آن‌ها دارد.

اهمیت کوچینگ از زبان بیل گیتس موسس مایکروسافت: «باید بگویم تنها راز پیشرفت این است که، هر فردی به یک کوچ  نیاز دارد.»

فهرست مطالب این نوشته (قابل کلیک کردن)

کوچینگ به زبان ساده چیست؟ | Coaching

به زبان ساده می‌توان گفت کوچینگ فرآیندی است که در آن بهره وری، عملکرد و کارآیی افراد به شدت بهتر می شود و بیشتر بر روی زمان حال تمرکز می کند تا این که بخواهد به گذشته یا آینده خیلی دور بپردازد. کوچینگ انواع گسترده،متعدد و متفاوتی دارد.

برای پاسخ به سؤال کوچینگ چیست؟ به نقش کوچ به عنوان یک تسهیلگر آموزشی می‌پردازیم. حتما تجربه کرده اید که تفاوت زیادی هست بین درس‌ دادن به یک فرد و کمک کردن به او برای یادگیری بهتر!

در کوچینگ، کوچ به فرد کمک می‌کند تا عملکردش را بهتر کند و به عبارت دیگر به او کمک می‌کند تا خودش یاد بگیرد.

کوچینگ هنر آسان کردن راه برای رسیدن به هدف است. کوچینگ مجموعه ای از مهارت‌هایی است که پتانسیل‌ها و استعدادهای نهفته افراد را شکوفا می‌کند تا افراد بتوانند در زندگی حرفه‌ای و شخصی خود بهره وری و عملکرد بهتری داشته باشد.

کوچینگ به افراد فرصت می‌دهد تا برای خود اهدافی مشخص کنند و در راستای محقق شدن این اهداف گام برداشته و اقداماتی صورت دهند. کوچ راه را برای رسیدن به این اهداف و موفقیت افراد هموار می‌کند، به او انگیزه می‌دهد تا تعهد و مسئولیت‌پذیری بیشتری از خود نشان دهد. و به بهترین ورژن خود تبدیل شود.

کوچینگ آمیخته ای از چالش و حمایت است. کوچینگ نه یک روش درمانی است، نه مشاوره است و نه منتورینگ.

تعریف کوچینگ از نگاه ICF چیست؟ ( International Coaching Federation ICF فدارسیون جهانی کوچینگ)

کوچینگ یا تسهیلگری، همکاری بین کوچ و مراجع (به مراجع کوچی هم گفته می شود.) در قالب یک فرآیند فکری و خلاقانه است که در طی آن مراجع پتانسیل‌های حرفه‌ای و شخصی خود را به بالاترین سطح می‌رساند.

به عبارتی می توان کوچینگ یک روش مدرن مشاوره است. که در غالب یک یا چند جلسه حضوری یا آنلاین با حضور کوچ و مراجع برگزار میشه و ادامه پیدا می کنه و تمام نمی شه. برعکس اتفاقی که در مشاوره می افتد.

استیوجابز بنیان گذار apple:

از طریق کــوچ ؛ هرکسی می‌تواند راه زندگی موفق را، خودش پیدا کند.

اریک اشمیت مدیرعامل سابق google:

مهم ترین توصیه ای که در این سالها گرفتم این بوده : حتما یک کوچ داشته باش

تونی رابینز نویسنده کتاب های موفقیت:

مهم نیست که درچه پست و مقامی هستیم، مهم اینه که تمام افراد به یک کوچ نیاز دارند

کوچینگ چه کاری انجام میده؟

بزرگترین خصوصیت کوچینگ این است که هیچ مشاوره یا پیشنهاد یا نسخه ای به کوچی (مراجع) ارائه نمی کنه !!!!! حتما تعجب می کنید!

در کوچینگ ، کوچ با تسلط به ابزارهای ۱۱ گانه کوچینگ مثل : گوش دادن فعال، پرسشگری هوشمندانه، همدلی، شناخت زبان بدن و به ویژه « بازخورد» به مراجع کمک میکنه تا خودش به یک شناخت درست از مسئله مورد نظرش و جایگاهی که ایستاده برسه تا بتونه خودش برای خودش تصمیم بگیره.

در واقع کوچ مثل یک آئینه شفاف ولی هوشمند ، بدون هرگونه قضاوت یا پیش داوری، نقاط پیدا و ناپیدای مسئله مراجع و همینطور خواسته های واقعی و درونی مراجع رو بهش نشون میده.

اینجاست که مراجع در نهایت شگفتی میتونه مسئله خودش رو شفاف و واضح از بیرون ببینه و براش راه حل مناسبی پیدا کنه.

این انیمیشن کوتاه رو حتما ببینید تا مفهوم کوچینگ و توضیحاتی که تا حالا دادم رو بهتر درک کنید به عمق جانتان بشینه:

قبل از بیان تفاوت‌ها، با دکتر سیف مشاور کسب وکار همراه باشید که کوچینگ چه هست و چه نیست؟

دقیقا کوچینگ چیست؟

  • کوچینگ طرح موضوع است، نه دخالت‌کردن در موضوع.
  • کوچینگ کمک به دیگران برای یادگیری است نه تدریس مسائل به آن‌ها.
  • کوچینگ نیروی انگیزشی و ترغیب‌کننده و لذت بخش در یادگیری است.
  • کوچینگ تمرکز بر عملکرد، با استفاده از ظرفیت‌های موجود، است.
  • کوچینگ آزادسازی پتانسیل و ظرفیت‌های موجود است.
  • کوچینگ کمک به افراد برای دستیابی به وضعیت مطلوب و بهبود آن است

کوچینگ چیست ؟ کوچینگ به معنی مربیگری است اما در ایران وقتی ما کلمه مربی را می شنویم ذهن ما به سمت ورزش و مربیگری ورزشی می رود اما در واقع باید بگویم که مربیگری می تواند در جنبه های دیگر با هدف توسعه معنی پیدا بکند از جمله مربیگری در زندگی ، مربیگری در تجارت ، مربیگری شخصی، مربیگری در سلامت، مربیگری در آموزش، مربیگری در ارتباط و … . کوچینگ يك رابطه ی حمايتی و دو طرفه است است كه در آن كوچ(مربي) به مراجع خود كمک ميكند تا با تمركز بر هدف انتخاب شده به نتايج مورد نظر دست پيدا كند. کوچ به افراد كمک می كند در زندگی شخصی به نتايج دلخواه خود برسند و از اين طريق اهداف شخصی محقق شود..

ریشه و معنی کوچینگ از کجا آمده؟

در پاسخ به سؤال کوچینگ چیست، درواقع از روستایی به نام کاکس KOCS آغاز می­‌شود که در شمال غربی مجارستان قرار دارد؛ این روستا در حدود قرن پانزدهم میلادی به‌ علت نوآوریی که در زمان خود داشت، مشهور شده است.

امرار معاش روستاییان کاکس از حمل کالا بین وین و بوداپست بوسیله چرخ­‌هایی ساخت دست­ خود بود، تا اینکه فرد یا افرادی که نام آن­‌ها در تاریخ ثبت نشده است، کالسکه‌­ای را طراحی و ساختند که نسبت به سایر چرخ­‌های حمل و نقلی و کالسکه‌های آن زمان بزرگ‌تر و راحت‌تر بودند که بعدها این کالسکه‌ها با نام کالسکه‌های کاکس شناخته و استفاده می‌شدند.

در قرن شانزدهم میلادی کالسکه‌ جزو وسایل نقلیه­ های مرسوم بود و در سراسر اروپا مورد استفاده قرار می­‌گرفت. این واژه بعدها به کُوچ COACH در زبان انگلیسی تغییر شکل داد و در نهایت کوچ به کالسکه­‌ای اطلاق می­شد که مسافری را بطور خصوصی با پرداخت مبلغی، از مبدأیی مشخص به مقصدی مشخص انتقال می­داد

یک کوچ در عمل کارهای زیر را انجام می‌دهد:

بر دستور کار مراجعه‌کننده متمرکز است. مراجعه‌کننده است که تصمیم می‌گیرد که هدف یا مشکل خودش چیست و می‌خواهد بر چه چیزی تمرکز کند، نه یک کوچ.

از سوالات قدرتمند برای یادگیری مراجعه‌کننده استفاده می‌کند. کوچ آموزش نمی‌دهد یا توصیه نمی‌دهد اما سوال می‌پرسد و گوش می‌دهد.

اقدام و عمل را ترویج می‌کند. در یک ارتباط کوچینگی این مراجعه‌کننده است که مراحل حرکت و عمل خود را مشخص می‌کند و این وظیفه یک کوچ نیست.

از تغییر حمایت می‌کند. کوچ پیگیر یادگیری فردی، رشد و تغییر مراجعه‌کننده است.

امروزه معنی کوچینگ یا کوچ کردن یک فرد، استعاره‌ای از همان کالسکه‌ است. کوچینگ کمک کردن به فرد، گروه یا سازمان برای رفتن از محل کنونی به‌جایی است که دوست دارد در آنجا باشد. کوچ یک وسیله و یک همراه برای پیشبرد و رسیدن به اهداف است..

کوچینگ چه چیز نیست؟

به معنی گفتن و دستور دادن به افراد درباره آنچه که باید انجام دهند و چطور باید انجام دهند، نیست.

ساختاربندی آن مشابه آموزش و مشاوره نیست.

به معنی ارائه بازخوردهای غیرضروری نیست.

ناجی افراد و ارائه‌دهنده‌ی همه پاسخ‌ها به آن‌ها نیست.

صرفاً برای افراد ضعیف نیست.

یک معیار صرفاً انضباطی نیست.

انواع گرایش‌های کوچینگ

انواع گرایش‌های کوچینگ را می‌توان به ویژه با سرویس‌های ارتباطی امروز و با روش‌های مختلفی به کار گرفت. جواب سؤال کوچینگ چیست تاحدودی گسترده است و امروزه نه فقط به صورت حضوری بلکه با ابزارهای اینترنتی در بستر وب می‌توان جلسات کوچینگ کاملاً تخصصی بصورت وبینار برگزار کرد و خدمات گسترده‌تری ارائه داد.

کوچینگ را از نظر تعداد افراد حاضر در جلسه می‌توان به فردی و گروهی تقسیم کرد ولی انواع کوچینگ در طول سال‌ها در گرایش‌های متفاوتی ارائه شده است که باید مهم‌ترین آن‌ها را بشناسیم؛

  1. کوچینگ فردی و کوچینگ توسعه فردی

  2. کوچینگ کسب و کار (بیزینس کوچینگ)

  3. کوچینگ رهبری و کوچینگ مدیران

  4. کوچینگ زندگی (لایف کوچینگ)

  5. کوچینگ عملکردی

  6. کوچینگ فروش

  7. کوچینگ سازمانی

  8. کوچینگ تحصیلی

  9. و بسیاری موارد دیگر مانند (، کوچینگ نوجوانان،کوچینگ والدین انگیزشی، زوجین، سلامت، خانواده، کارآفرینی، معنوی و…)

کوچ کیست؟

قبل از اینکه به سؤال کوچینگ چیست بطور گسترده بپردازیم بهتر است ابتدا بدانیم کوچ کیست. کوچ خوب همیشه بر این باور است که افراد خود پاسخ مشکلاتشان را دارند اما در عین‌حال می‌داند که شاید برای رسیدن به این پاسخ‌ها به کمک نیاز داشته باشند.

کوچینگ به معنای آزاد کردن پتانسیل‌های فردی با هدف به حداکثر رساندن عملکردشان است. کوچینگ یا تسهیلگری به افراد کمک می‌کند تا یاد بگیرد نه این که بخواهد به آن‌ها چیزی بیاموزد.

درماندگی آموخته شده چیست؟

کوچ بر این باور است که فرد پاسخ مشکلاتش را می‌داند و با استفاده از مهارت‌هایی همچون گوش‌شنوا، پرسشگری مؤثر و ارائه بازخوردهای سازنده به او کمک می‌کند تا این پاسخ را کشف کند. کوچ به فرد کمک می‌کند تا مطلب تازه‌ای یاد بگیرد نه این که به او مطلب تازه‌ای یاد بدهد.

کوچ دست به دست مراجع می‌دهد و او را به عمیق فکر کردن ترغیب می‌کند، به او انگیزه می‌دهد تا پتانسیل‌های فردی و حرفه‌ای خود را به اوج برساند.

کوچ بر روی آینده و فرصت‌های پیش رو تمرکز دارد نه اشتباهات گذشته. کوچ همیشه بر این باور است که توانمندی‌های فرد فراتر از چیزی است که در حال حاضر نشان می‌دهد و او را بر اساس عملکرد امروز فرد را قضاوت نمی‌کند. از این طریق است که به او کمک می‌کند به جایگاه بالاتری دست یافته و رشد کند. کوچ نگاه می‌کند تا ببیند مراجع چه توانمندی‌هایی دارد که از آن‌ها بهره می‌گیرد و چه توانمندی‌هایی دارد که از آن‌ها استفاده نمی‌کند.

ویژگی‌های فرآیند کوچینگ چیست؟

کوچینگ یک رویکرد مکالمه محور است که در آن کوچ به مراجع کمک می‌کند برای خود اهدافی مشخص کند، این اهداف می‌بایست SMART باشند؛

صریح و مشخص (Specific)

قابل سنجش (Measurable)

دست یافتنی (Achievable)

واقع‌گرایانه (Realistic)

دارای چهارچوب زمانی مشخص (Timely)

سپس به او کمک می‌کند تا با واقعیت‌ها مواجه شود و موقعیت کنونی خود را به شکلی صریح و واقع‌گرایانه توصیف کند. در مرحله بعد مراجع به بررسی گزینه‌هایی می‌پردازد که او را در راه رسیدن به هدف کمک می‌کند و در نهایت لیستی از اقداماتی تهیه می‌کند که می‌تواند با کمک آن‌ها به هدفش برسد.

کوچ فقط مراجع را از واقعیت مشکل آگاه می‌کند و با پرسشگری قدرتمند مسئله را برای مراجع به گونه‌ای قابل فهم و ساده می کند تا در نهایت خود او با اعتماد به نفس و آگاهی تصمیم به حل مشکلش بگیرد.

چرخه صلاحیت مدل یادگیری

این مدل چهار مرحله دارد که با استفاده از آن می‌توان صلاحیت یادگیری خود را ارزیابی کنید؛

جهالت ناخودآگاه (ناخودآگاهی و ناشایستگی)

از جهالت و عدم آگاهی خود نسبت به یک موضوع بی‌خبر هستید. نمونه‌ای از جهالت ناخودآگاه کودکی است که تا به حال دوچرخه ندیده یا نمی‌داند به جز زبان خودشان زبان دیگری هم وجود دارد.

جهالت آگاهانه (خودآگاهی و ناشایستگی)

از عدم آگاهی و مهارت خود در یک زمینه خاص با خبر هستید. نمونه‌ای از جهالت آگاهانه کودکی است که دوچرخه‌سواری دیگر کودکان را می‌بیند یا می‌شنود که دیگران به یک زبان دیگر صحبت می‌کنند و دوست دارد دوچرخه‌سواری یا زبان آن‌ها را بیاموزد.

دانش آگاهانه (خودآگاهی و شایستگی)

یاد گرفته‌اید که چگونه باید کاری را انجام دهید اما برای انجام دادن آن کار باید ابتدا فکر کرده و تمرکز کنید. نمونه‌ای از دانش آگاهانه کودکی است که می‌تواند دوچرخه‌سواری کند اما اگر نداند که کجا باید برود ممکن است بیفتد.

دانش ناخودآگاه (ناخودآگاهی و شایستگی)

آن قدر خوب یادگرفته‌اید که چگونه باید کاری را انجام دهید که این یادگیری در ذهن شما حک و نهادینه شده است. دیگر برای انجام این کار نیازی به فکر کردن ندارید. در واقع اگر بخواهید به آن فکر کنید ممکن است نتوانید آن را انجام دهید.

کوچ باید بفهمد مخاطب در کدام مرحله از یادگیری قرار دارد تا با استفاده از یک زبان مناسب بتواند به فرد کمک کند یاد بگیرد و به مرحله بعد قدم بگذارد. هر چه باشد کار بسیار دشواری است که بخواهید مهارتی را در خود تقویت کنید که اصلاً نمی‌دانید از فقدان آن مهارت رنج می‌برید.

کوچینگ چیست؟ دکتر سیف

کوچینگ چیست؟ دکتر سیف

تفاوت کوچینگ با منتورینگ، مشاوره و تدریس

می‌توان گفت تدریس، کوچینگ، منتورینگ و مشاوره خصوصیات و مهارت‌های کلیدی مشترکی دارند اما در عین حال تفاوت‌هایی هم دارند که باید با آن‌ها آشنا باشید. برای اینکه متوجه شوید کوچینگ چیست و چه تمایزی با دیگر روش‌ها دارد اول باید تفاوت‌های کوچینگ با روش‌ها دیگر را بشناسید.

دستاوردهای اصلی کوچینگ:

  • زندگی بهتر
  • درآمد بیشتر
  • دیگر دستاوردهای کوچینگ
  • ارتقاء توانایی در تصمیم گیری
  • هدف گذاری بهینه
  • بهبود روابط اجتماعي
  • افزایش اعتماد به نفس
  • کشف استعدادهای درونی و پنهان
  • بالا بردن قدرت انتخاب
  • رفع آشفتگی و سردرگمی
  • ارتقاء سطح رضایت از خود
  • بهبود روابط خانوادگی و عاطفی
  • ایجاد خودآگاهی
  • کشف خواسته های عمیق درونی
  • توانایی شناخت بهتر دیگران
  • توسعه فردی و سازمانی، افزایش اعتماد به نفس، خودباوری، خودشناسی و افزایش سطح درک و آگاهی ا به شمار می‌روند.
کوچینگ چیست؟ دکتر سیف

مرتب کردن ذهن

کوچینگ چیست از دو دید متفاوت

یکی از سؤال‌هایی که زیاد می‌شنوم این است که کوچینگ چیست؟ تجربه در دور دنیا با این لغت و حرفه، نسبتاً کم است. من این سؤال کوچینگ چیست را دو قسمت می‌کنم. قسمت اول از دنیای کوچ و قسمت دوم از دنیای کسی که نیاز دارد با کوچ کار ‌کند (مراجع).

کوچینگ چیست؟ از دنیای کوچ

کوچ خواستار ایجاد یک ارتباط مؤثر با فردی است که می‌خواهد با او کار کند (مراجع)؛ یعنی یک زیربنا یا یک پی ای برای این رابطه ایجاد کند که بسیار مستحکم باشد. این زیربنا شامل رازداری، امنیت، احساس اعتماد و اطمینان است و این عوامل سبب می‌شوند تا فرد بتواند به‌راحتی با کوچ خود ارتباط برقرار کند و تمام مشکلات و دغدغه‌اش را بدون هیچ واهمه‌ای بیان کند و به خودش اجازه دهد حرف‌هایی را بزند که با بقیه مطرح نمی‌کند. ایجاد این فضا، خود یک مهارت است که این امنیت و اعتماد را به وجود می‌آورد.

سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که کوچ‌های حرفه‌ایی، طبق یک چهارچوب خاص و یک اصول اخلاقی مشخص، چه کسانی هستند و چگونه این اتفاقات را رقم می‌زنند؟

در اینجا اصول اخلاقی می‌گوید، کوچ مانند یک آیینه‌ی شفاف عمل می‌کند که اگر واقعیتی را می‌بیند، آن را جلوی شما بگذارد تا خودتان آن را ببینید. این آیینه هیچ‌گونه قضاوتی نمی‌کند؛ ولی اگر قضاوت کند، این آیینه چندان آیینه شفافی نیست! اگر شما این آیینه را قبول ندارید، ما (کوچ‌ها) حرف شمارا قبول داریم و می‌گوییم شاید این آیینه درست نبوده برای همین یک آیینه دیگر مقابلتان قرار می‌دهیم (بازخورد دیگری به شما می‌دهیم)

کوچ حرفه‌ای

یک کوچ حرفه‌ای یعنی کوچی که رازداری و عدم قضاوت دارد؛ یک کوچ حرفه‌ای، احترام مراجعش را حفظ می‌کند و او را باور دارد و مراجع را حتی از خودش بهتر می‌شناسد. پس یک کوچ حرفه‌ای، فردی است که باورهای درونی‌اش را به نمایش می‌گذارد؛ درعین‌حالی که قضاوت ندارد و در خدمت مراجع است.

۱۱ صلاحیت فدراسیون کوچینگ ICF

یک بخش دیگر که برای یک کوچ حرفه‌ای باید اضافه کنیم همان ۱۱ صلاحیت فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) است که می‌توانیم در نقش یک کوچ آن‌ها را بیاموزیم. در حقیقت این مهارت‌ها، همان جعبه‌ابزاری است که دور کمر کوچ بسته‌شده. پس هنر من این است که چه زمانی از این مهارت‌ها استفاده کنم تا بتوانم رابطه‌ای اثر بخش داشته باشم. زمانی لازم است آیینه را در مقابل مراجع بگذارم و گاهی لازم است نوری بیندازم تا بتوانید جایی که نمی‌بینید را ببینید؛ و وقتی آن را دیدید، می‌توانید بهترین تصمیم را برای خودتان بگیرید. هنگامی که این موارد را در کنار هم قرار می‌دهیم، من یک کوچ حرفه‌ای، در خدمت مراجع هستم و در این شراکت قوی عمل کرده‌ام.

کوچینگ چیست؟ از دنیای مراجع

در بخش دوم سؤال کوچینگ چیست، درباره‌ی مراجعی است که می‌خواهد وارد فرایند کوچینگ شود و به دنبال ایجاد یک تغییر است. او چیزی را می‌خواهد که الآن ندارد. معمولاً آن را می‌خواهد و خودش به دنبال آن رفته اما یا سرعتش کم بوده یا ظاهراً نتوانسته به آن برسد و یا هر دو با هم؛ پس اینجا این شخص کمک لازم دارد و می‌خواهد این خلأ را پر کند. این دغدغه، دغدغه‌ی مراجع است، پس دغدغه کوچ چیست؟ دغدغه کوچ این است که مراجعش به چیزی که می‌خواهد برسد و یکی از تفاوت‌های کوچینگ با حرفه‌های دیگر این است که کوچ باید بداند مراجعش در حال حاضر کجاست و به کجا می‌خواهد برسد. وقتی مراجع کاملا می‌‌فهمد الآن دقیقا کجاست و شفافیت و وضوح پدیدار می‌شود که می‌خواهد کجا باشد، دراین‌بین یک‌فاصله به وجود می‌آید و مراجع می‌تواند این فاصله را به وضوح ببیند.

اینجاست که کوچ با ابزارهایی که دارد و محیط امن و ارتباطی که ایجاد کرده، مراجع را ترغیب به اقدام می‌کند. درواقع کوچ حرکت ایجاد می‌کند و گام‌هایی به آن سمت که مراجه تمایل به رفتن دارد ایجا د می‌کند. چنانچه این قدم‌ها با تشویق، ترغیب و قدردانی همراه باشد و تمام این مهارت‌ها کمک کند که این مراجع، قوت درون، استعدادها و توانمندی‌هایش را بیشتر بشناسد، اقدام و برنامه‌ریزی برای رسیدن به خواسته‌ی مراجع با تعهد، کامل می‌شود. کاری که مراجع مسئول آن است، برای انجام آن اقدام می‌کند و یک نفر را در کنارش دارد که می‌داند آن فرد (کوچ) در تمام طول مسیر همراه اوست و هر موقع بخواهد می‌تواند از او کمک بگیرد؛ این فرایند مانند این نیست که مثلا یک مدرس چیزی را یاد می‌دهد و شما پس از بیرون رفتن ازآن‌جا دوباره به عادت‌های قبلی‌تان بازمی‌گردید؛ یا کوچ روانشناس نیست که شمارا به گذشته ببرد و بخواهد مشکلات گذشته را حل کند.

کوچ درجایی شمارا می‌بیند که توانمند هستید؛ یعنی همین الآن شما و جایی که قصد دارید بیشتر در آن توانمند شوید. همچنین کوچ یک Mentor هم نیست که بخواهد تجربیاتش را برای استفاده شما بگوید. کوچ مشاور هم نیست چون قرار نیست به شما بگوید چه‌کار کنید؛ بلکه به‌عنوان یک کوچ قرار است با کسی که هست و با جعبه‌ابزار کوچینگ و ارتباطی که ایجادشده، دنیای درونی شمارا با چراغ‌قوه یا آن آیینه نمایان کند تا شما ببینید و بخواهید که برای هدفتان اقدام کنید.

مخاطبین آموزش کوچینگ چه کسانی هستند؟

آموزش کوچینگ بر اساس استاندارد فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) شامل ۱۱ صلاحیت می‌باشد که در سه سطح تعریف‌شده است. اگر با حرفه‌های دیگر در سطح دانشگاه مقایسه کنید این سه سطح شامل سطح اول: کارشناسی، سطح دوم: کارشناسی ارشد و سطح سوم: دکترا محسوب می‌شود. این صلاحیت‌ها برای هر مرحله از زندگی مفید می‌باشند (از دانشجو تا افراد حرفه‌ای و بازنشستگان) چراکه این صلاحیت‌ها بر اساس بالا بردن آگاهی از خود و کسب دانش در مورد ایجاد ارتباط پایدار و گفتگوی مؤثر با هدف کمک به دیگران و حس مسئولیت‌پذیری برای حرکت به سمت آنچه مهم است طراحی‌شده است. اگر می‌خواهید رشد کنید و در رشد دیگران هم نقش داشته باشید و آمادگی تغییر را دارید، این مهارت‌ها برای شما مفید خواهند بود. کسانی که می‌خواهند سطح زندگی خود را ارتقا دهند یا کنار شغل فعلی خود درآمد اضافی ایجاد کنند و یا آماده هستند که کسب‌وکار خود را کاملاً بر اساس حرفه کوچینگ بنا کنند، این آموزش و سفر برای آن‌ها ایدئال است.

چرا کوچینگ موج آینده است؟

کوچینگ یکی از سریع ترین صنایع در حال رشد دنیا است

در واقع دومین صنعت در حال رشد در سیاره زمین است

دومین رتبه بعد از صنعت فناوری اطلاعات است

کوچینگ یک صنعت ۲٫۴ میلیارد دلاری درصنایع آمریکاست و هر سال در حال افزایش است

حالا من هیچ شکی در ذهنم ندارم که کوچینگ یکی از بهترین شغل های دنیا محسوب میشه و قطعاً این همون فرصتی هست که به دنبالش هستید .

حرفه ای هست که به شما اجازه میده نه تنها زندگیتون رو برپایه کمک به دیگران بسازید تا مشکلاتشون حل بشه و یا به اهدافشان برسند، بلکه بهتون کمک میکنه به آزادی زمان، آزادی مکان و آزادی مالی برسید .

به عنوان یک بیزینس کوچ یا لایف کوچ شما میتونید سالانه درآمدی بالغ بر ۱۰۰ هزار دلار داشته باشید .

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!